Väki täällä ei vähästä hätkähdä, eikä suuttumiselle ole syytä. Näillä peukalosäännöillä kulkee mutkattomasti 1200 miljoonaa ihmistä.
§1
Jos ajoväylällä on kolme kaistaa, oikea määrä rinnakkaisia ajoneuvoja on neljä autoa, kaksi mopoa, riksa sekä joukko jalankulkijoita. Heidän tehtävänsä on tukkia mahdolliset ylimääräiset raot, joista muuten näkisi, mitä edessä tapahtuu. Näin yhdessä hyödynnämme tien koko kapasiteettia.
Intiassa ei ole vasemmanpuoleinen, vaan monipuolinen liikenne.
§2
Kun ylität jalan tietä, ole kärsivällinen, määrätietoinen tai fatalisti. Kristan venäläinen tuttava uskalsi ylittää kadun ensi kertaa heti, kun oli odottanut oikeaa hetkeä 45 minuuttia. Seuraava kuva on kotoisin samalta kadulta, mutta kuvan aasi ei liittyne tapaukseen.
Löysipä hän viimein parkkipaikan. Onneksi olkoon.
§2
Oikealta, tai mistään muustakaan suunnasta tulevan, ei tarvitse väistää. Se kuka ajaa suoraan eteenpäin ja havaitsee jonkun kiilaavaan jostain eteen, jarruttaa. Kannattaa siis olla aina ensimmäisenä ja kaikkien edessä joka paikassa. Eikä kannata luovuttaa, jos ajautuu toiseksi. Aina voi olla ensin, vaikka on toisena. Aina voi ohittaa. Ja kaikki ohittavat.
§3
Ohittaminen tapahtuu änkemällä jostain, josta saattaa mahtua. Ohituksen aikana töötätään, jotta ohitettava pitäytyy hetken mielikuvituksekkaasta ratinkääntelystä. Ammattimaisempien kuskien ei tarvitse tööttäillä. He vain väläyttelevät pitkiä, oli ohitettavan ajoneuvossa peilejä tai ei. Ja aivan kuten Suomessakin, itse saa päättää, onko keskimääräistä parempi, ammattimaisempi kuljettaja.
Ohituspaikka! Tarttuuko kuskimme tilaisuuteen?
Siinä ne, kolme helppoa pykälää. Jos mielestäsi sääntöjen numeroinnissa on tapahtunut virhe, muistutan, että ehdin tälle sivulle ensin.
-Aleksi
Kiilaan vierelle enkä malta olla täydentämättä Aleksin huomioita:
ReplyDeleteKohta 1: Ei sovi unohtaa liikenteen seassa luovivia lehmiä, possuja, koiria ja aaseja
Kohta 2: Erittäin tärkeillä ihmisillä (ilmeisesti poliitikoilla) on asennettu katolle VIP-valo, jonka välkkyessä tulee antaa tietä, vähän niinkun poliisiautolle. Valot eivät tosin juurikaan vaikuta liikenteen kulkuun täällä.
Kohta 3: Töötätessä vastuu tuntuu siirtyvän ohittajalta edessä törttöilevälle hidastelijalle. Viime marraskuussa useampi ihminen jäi taas junan alle tallustellessaan pitkin junarataa. Syntipukkina lehdistössä esiintyi kuljettaja, joka ei ollut soittanut kelloa tarpeeksi ajoissa.
- Krista
Alge vaikka oletkin omaksunut liikenteen näin huomattavan nopeasti, niin voisitko kuitenkin pidättäytyä ajamisesta millään välineellä. Kuskista kannattanee pitää hyvää huolta ;)
ReplyDeleteVenäjällä (Vorkutassa, keskellä tundraa tyhjillä teillä) erittäin tärkeillä henkilöillä oli valojen lisäksi megafoni auton katolla. Jos sellaista harkitsisitte?
Ei tulis Annukka mieleenkään ajaa. Ei vielä vie perille, jos pysyy hengissä. Kuten Bonokin se pisti: täällä ei kaduilla ole nimiä. Ainakaan kaikilla.
ReplyDeleteMä haluaisin todellakin kokeilla ajamista! Ainakin sunnuntaisin lähiympäristössä. Jos saisin jostain auton lainaks automaattivaihteilla- not happening :)
ReplyDelete